Renault spiller med åbne kort: Den
nye kompakte Clio er af afgørende betydning for
fabrikken. Den SKAL nemlig være en succes, oven i
købet fra begyndelsen. Simpelthen. Det er nu ikke så
dårligt, for det kommer kunderne til at nyde godt
af.
Renault har da også gjort op med
det hidtidige lidt undselige feminine look og skabt
en fræk, smart, moderne bil, som begge køn vil kunne
have det godt med. Eneste reminiscens fra
pigebilstiden er navnet. Men mon ikke de fleste kan
leve med det, netop fordi der er tale om en både
spændende og ganske anderledes bil.
Sjovt at
køre bil
Én ting har Renault dog holdt fast
ved, hvad de første prøvekørsler i Toscana nær
Firenze dokumenterede klart og tydeligt: Clio er
fortsat en nem bil, en bil man på et øjeblik føler
sig dus med og som på en let og ukompliceret måde
gør det sjovt at køre bil. Det er faktisk en ret fin
bil, Renault har skabt.
Nu beror en sikker salgssucces
blot ikke alene på et sex’et og smart ydre, det er
heller ikke nok, at det genspejles i kabinen.
Teknikken skal passe og da Renault har gjort op, at
der er cirka 40 konkurrenter i klassen, og de på
hver deres måde også er ret skarpe, bliver
konkurrencen den vanskeligste parameter at håndtere.
Konkurrence har noget at gøre dels med pris, dels
med værdi for pengene. Det satser den franske
bilfabrik på ved fra begyndelsen at lancere den nye
Renault Clio med et højt udstyrsniveau til ret
attraktive priser.
Mere udstyr
for 5000 kroner
I Danmark lander Clio i
begyndelsen af december og til den tid vil man kunne
købe den med basis udstyr og den mindste benzinmotor
til 135.000 kroner. Det er i sig selv ikke en
banebrydende pris, fordi den kommer til landet midt
i en tilbudstid. Det ved Renault om nogen alt om, så
man har derfor skabt et introduktionstilbud som
indebærer, at bilen for blot 5000 kroner oven i
listeprisen skifter udstyrsniveau. Normalt vil det
koste 25.000 at rykke et niveau op, så man lægger
hårdt ud også prismæssigt – for Clio SKAL som nævnt
være en succes.
Det sidste har ikke mindst med
fabrikkens markedsambitioner at gøre. På europæisk
plan har Renault en markedsandel på 8,3 procent.
Trods en aggressiv prispolitik, som da også virkelig
har rykket i Danmark i de godt tre år Renault selv
har forestået importen, er den dog endnu kun på 5,3
herhjemme. Første mål er, at forøge markedsandelen
til 6,3 procent og siden skal man op på europæisk
niveau – næsten koste hvad det vil. Det bliver
spændende at følge.
Her spiller Renault Clio en yderst
aktiv rolle. Europæerne og i særdeleshed danskerne
køber småbiler i rå mængder. Småbiler er de helt små
A-segment biler samt det lidt større i B-segmentet.
B-segment betyder i ydre mål, at en bil er godt 4
meter lang. Det stemmer præcis for Clios
vedkommende: Den måler 4,06 meter i længden. Den
udmærker sig desuden ved at have et forbavsende
stort bagagerum, opnået lidt på bekostning af
bagsædebenpladsen, men er ikke alle passagerer i
biler plus 1,8 meter i højden, går det nok.
Udstyr så
det batter
Og så er der udstyret. Hvis en
given kunde stadig er i tvivl om, hvilken af de 40
konkurrenter han skal vælge, skal han bruge lidt tid
på at dyrke udstyrslisten. Den er nemlig lang,
uanset hvilken udstyrsvariant han vælger og
inkluderer i basisudstyret fjernbetjent centrallås,
fartpilot med fartbegrænser, sædevarme, el-sideruder
foran, el-sidespejle, multijusterbart rat, LED
kørelys, audioanlæg med USB, AUX etc.,
højdeindstillelige sikkerhedsseler og meget, meget
mere. Det er ret overbevisende.
Baggrunden for denne
udstyrsstrategi er en omfattende undersøgelse som
fastslår, at der er langt flere nye kunder i
B-segmentet, som tidligere har ejet en lidt større
bil og måske egentlig også gerne ville have valgt en
større bil igen, men har fravalgt det måske af
økonomiske grunde, end kunder, der kommer fra et
helt lille A-segment køretøj. Da noget af det,
kunderne fra de lidt større biler nødig vil give
afkald på er udstyr, har man valgt at sikre, at de
får al det udstyr, de næsten kan forestille sig, så
det eneste, de i praksis giver afkald på, er plads.
Ny motorer
og eminent brændstoføkonomi
Sidst men ikke mindst er der
driftsøkonomien og den afgørende brændstoføkonomi.
Med to helt nye motorserier baseret på benzin- hhv.
dieseldrift vil Renault tage kampen op med de
førende på området.
Det har man faktisk allerede gjort
med særdeles brændstoføkonomiske varianter af andre
modeller, men nu gælder det en helt ny 3-cylindret
90 hestes benzin turbomotor, der i økooptimeret
udgave kan få en Clio til officielt at køre over 23
km/l, samt en helt ny 1,5 liters diesel, også på 90
hk, hvor man i den økooptimerede version passerer 31
kilometer pr. liter dieselolie.
Når det er nødvendigt at nævne, at
det er i de økooptimerede udgaver, er det fordi Clio
i introduktionsfasen alene kan leveres med motorerne
i ”standardtrim” og da er tallene 22,2 hhv. 29,4
km/l.
|